Foto-verslag van de Zambezi.

3 mei 2016 - Zambezi River, Zambia

De Zambezi is vierde grootste rivier van Afrika, na de Nijl, de Niger en de Congo.  Het is grensrivier tussen Zimbabwe en Zambia, en mondt uit in Mozambique. Dit is de rivier waar ook de Chobe uit Botswana in uitmondt (zie vorige verhaal van Joop). De Chobe is trouwens een van de weinige rivieren die twee kanten op kan stromen. Normaal stroomt het water naar de Zambezi toe, maar als het water in de Zambezi erg hoog staat, stroomt het de andere kant op, richting Okavango-delta. Dat was het geval – voor het eerst sinds jaren – toen wij er waren: iedereen was er blij mee…..

We hebben de Zambezi van verschillende kanten beleefd en gefotografeerd.  Eerst dus de Chobe met alle wilde dieren, daarna de Victoria watervallen, vervolgens een gigantisch stuwmeer met waterkrachtcentrale, toen de zijrivier de Kafue, en tenslotte een tweedaagse kanotocht op de Zambezi zelf met overnachting op een eilandje tussen de nijlpaarden en olifanten. Het water van de Zambezi is schoon, de temperatuur heerlijk, maar je kunt er absoluut niet in zwemmen vanwege de krokodillen en de nijlpaarden.

De foto’s over de Zambezi staan inmiddels op internet. Alleen is het niet gelukt een juiste volgorde aan te brengen. Gisteren waren we in Lusaka bij mensen die we bij de kanotocht hebben leren kennen. Gisteren was er stroom van 8 uur ’s avonds tot 6 uur ’s morgens. Vanwege de schaarste aan elektriciteit krijgt iedereen 10 uur per dag stroom, volgens een bepaald schema. Dit kan er toe leiden dat je ’s avonds opeens mensen ziet lassen en met ander zwaar elektrisch materieel aan het werk.  Gisteravond hadden we zowel stroom om mijn laptop op te laden, als een goede wifi-connectie. We hebben ook nog een filmpje kunnen uploaden dat we gemaakt hebben tijdens onze vlucht boven de Okavanga-delta. Prachtige beelden met toepasselijke muziek. We worden er langzaam beter in, dus mis dat niet!!